تبلیغات

دستیابی به فناوری تولید پراید وانت، بعد از بیست سال

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خودروسازان همواره برای حفظ مشتریان و افزایش میزان فروش خود باید طبق ذائقه و سلیقه آتی آن ها ، محصولات نسل آینده خود را طراحی کنند.این تغییرات ظاهری و ساختاری در این خودرو ها می تواند تاثیر مطلوبی بر مشتریان از حیث احترام خودروساز به نظر مصرف کننده داشته باشد.

در این گزارش به بررسی روند پیشرفت یا افت محصولات گروه خودروسازی سایپا می پردازیم.

پراید/ارزانِ غیر ایمن

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد و  نسل اول این خودرو در سال‌های 1986 تا 1993 تولید و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام کیا پراید از 1987 تا 2000 در شرکت کیا موتور کره جنوبی تولید شد و یکسال بعد خط تولید آن به سایپا فروخته شد و از اوایل سال 72 راهی خیابان های ایران شد و سایپا را به شهرت رساند؛ این خودرو در ابتدا در مدل های نسیم (پراید هاچ بک) و صبا (پراید سدان) تولید شد.

از زمستان سال 1389 شرکت سایپا  تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های سایپا 132 و سایپا 131 و سایپا 111 و سایپا 141 و وانت پراید (سایپا 151) در کشور تولید و عرضه کرد.

علی رغم تنوع در نام مدل های مختلف پراید، تفاوت چندانی در ظاهر و حتی موتور این خودرو ها دیده نشد و مدل ها تنها با تغییرات اندکی در ویژگی های ظاهری تغییر کرد و قیمت آن ها نیز به مراتب گران تر شد.

به زعم اکثر دارندگان این خودرو، کیفیت آن طی سال های گذشته افت چشمگیری را تجربه کرد و موجبات نارضایتی آن ها را فراهم کرده است.

این افت کیفیت تا جایی پیشرفت که پلیس اعلام کرد اگر این خودرو به کیسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز نشود،آن را شماره گذاری نخواهد کرد؛ برهمین اساس اولین تغییرات در پراید با نصب ایربگ، ترمز ABS و تغییرات جزئی در اجزای داخلی آن رقم خورد.

کیفیت و ایمنی پائین این خودرو تا جایی پیش رفت که رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان طی سال 92 اعلام کرد بطوریکه دو هزار و 454 نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند و این مسئله باعث شد تا 13.6  درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.

نکته قابل تامل در تغییرات خودروی پراید این است که این خودرو ساز بجای اینکه برای ارتقاء سطح کیفی آن تلاش کند، با حذف یکی از قابلیت های مهم که تاثیر بسزایی در تعیین سطح دید خودرو ایفا می کند سعی کرده تا با هر ترفندی هزینه های تمام شده را کاهش دهد.

گویا این کاهش هزینه های تمام شده تنها به نفع تولید کننده بوده چراکه طی این سال ها هیچ گونه کاهش قیمتی به همراه نداشته است و پرایدی که در بدو ورود علی رغم کیفیت مطلوب در آن زمان قیمتی در حدود پنج میلیون تومان داشت اما در حال حاضر با افت کیفیت از بیست میلیون تومان هم فراتر رفته است.

خودروی ریو از سال84 توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ و عرضه شد اما تا زمان توقف تولید از نظر تریم داخلی، موتور و وضعیت ظاهری تغییری در آن حاصل نشد؛ این در حالی صورت می گیرد که شرکت تولید کننده مادر ، طی این سال ها مدل های جدید تری را به بازار ارائه کرده است که هم از نظر موتور و هم از نظر وضعیت ظاهری خودرو تحولی اساسی در آن ایجاد شده است.

در بین انواع محصولات که تغییرات چندانی را هم با خود یدک نمی کشند، سایپا با عرضه تیبا و تیبا 2(هاچ بک) به دنبال جذب مشتریان جدید بود؛ محصولی که با پراید فرق قیمتی و البته ظاهری داشت و خریدار باید بهای هفت میلیون تومانی بابت این تغییرات ظاهری می پرداخت.( چراکه در حال حاضر قیمت پراید حدود 20 میلیون و تیبا به 27 میلیون تومان رسید.)

کارشناسان خودرو معتقدند که تیبا با اینکه یک حرکت روبه جلو برای سایپا به حساب می آمد اما نتوانست آنطور که باید استاندارد های کیفی رو پشت سر بگذارد چراکه گزارش ارزشیابی خودرو که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان دهنده آن است که این خودرو علی رغم قیمتی نزدیک به 30 میلیون تومان تنها توانسته یک ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر ساینا پلتفرم جدیدی از تیبا است که حدود 28 میلیون تومان قیمت داشته و از نظر طراحی نسبت به تیبا بهبود یافته است.

لوگان، ال 90 و تندر 90  نام های یک خودروی فرانسوی از محصولات گروه خودروسازی رنو است که قرار بود جایگزینی برای خودروهای زیر 10 میلیون تومان باشد!

این خودروی فرانسوی قرار بود جایگزین پیکان و خودرویی برای قشر متوسط جامعه باشد، اما امروز با کیلومتر ها فاصله با اهداف اولیه ، به خودرویی برای قشری با درآمد بالا تبدیل شده است؛ خودرویی که در سه مدل E1 ، E0و E2 به بازار آمد و پس از مدتی تولید دو نوع اول متوقف و تنها سومین مدل که مجهز به تمامی امکانات و به تبع گران‌تر بود عرضه شد.

گفتنی است این خودرو در شرکت  پارس خودرو تولید می شود و از همان ابتدا نظارت مستقیم فرانسوی ها را با خود به همراه داشت؛ این خودرو توانسته از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سه ستاره از پنج ستاره کیفیت دریافت کند که البته از یک خودروی 40 میلیون تومانی بیش از این انتظار می رود.

رفوزگی سایپا در کارنامه بروز رسانی خودروها/ بعد از بیست سال به فناوری تولید پراید وانت رسیدیم!

پارس خودرو با اندکی تغییر در سپر و چراغ های عقب این خودرو، مدل پارس تندر را روانه بازار کرد که با استقبال چندانی مواجه نشد چراکه در نظر عامه مردم و کارشناسان حوزه خودرو، این فیس لیفت بجای بهبود وضعیت ظاهری نوعی پسرفت به حساب می آمد.

ال  90در حالی که با چهره ای جدید درخیابان های اروپا عرضه می شود اما طبق روال همیشگی خودرو سازان، جدید ترین نوآوری که از آنها در داخل کشور انتظار می رود تبدیل خودروها به نمونه وانت آن است.

بر اساس این گزارش ال 90 جدید با قیمتی بیش از 70 میلیون تومان، تحت نام رنو سیمبل وارد کشور می شود.

تولیدات فعلی، بنجل های چینی

در حال حاضر پارس خودرو ساندرو را که نمونه هاچ بک ال 90 محسوب می شود را به بازار عرضه کرده که در بازه قیمتی 43 میلیون و  53 میلیون تومان برای مدل های اتوماتیک و دنده ای دربازار موجود است؛ همچنین این خودرو از نظر کیفی توانسته چهار ستاره کیفیت را از آن خود کند.

گفتنی است در حال حاضر نسخه قدیمی ساندرو درداخل کشور به تولید می رسد.

لازم به ذکر است سایپا عمده فعالیت خود را به واردات برخی از خودروهای چینی نظیر زوتی و چانگان محدود کرده است، که امیدواریم این خودرو ها از نظر کیفی بتوانند انتظارات مشتریان را برآورده کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها

درباره سایت

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار